Het ‘Cusumsysteem’, het strafpuntensysteem van de RDW.

Tegenwoordig werkt de RDW met een ‘de vervuiler betaalt systeem’. Een mix van de cusumstand van keuringsinstantie (KI) en keurmeester (KM) bepaalt nu de kans op een steekproef. Gemiddeld is er dus vaker een steekproef bij de KI’s en KM’s die het minder doen. Dat verklaart het hogere misserpercentage.

Maar veel garagehouders en APK-keurmeesters vinden dat er door enkele steekproefcontroleurs wordt ‘gezocht’ om iemand maar strafpunten in de schoenen te kunnen schuiven en zo te kunnen schorsen. Of iemand daardoor zijn inkomen verliest, wordt dan ook nog weggelachen. Het raakt deze ambtenaar kennelijk niet, of, zo wordt aangegeven; ‘het lijkt wel een foute politieagent.’

Bovenstaande ‘zoeken’ wordt helaas steeds vaker aangegeven en betreft ook vaak dezelfde steekproefcontroleurs. Oeps… Dat acht ik niet goed en indien deze klachten door meerdere garages worden gedeeld, waar het nu wel op lijkt, dan is het toch handig om dit met ons te delen.

Wacht dus niet totdat u een schorsing aan de broek hebt, maar bel tijdig!

U bent geïnformeerd en gewaarschuwd!

Hein Dudink/Advocaat