RDW zet een Belgische oldtimer niet op Nederlands kenteken en dan?

In dit geval kocht een Nederlander een mooie oude Ford Mustang Cabriolet in België met Belgisch kenteken en wilde die vervolgens in Nederland bij de Douane invoeren en vervolgens bij de RDW op kenteken laten zetten. Je zou, gezien alle richtlijnen van de EU, denken dat het inmiddels een formaliteit zou zijn binnen de EU, maar het zou anders lopen.

Er zijn tenslotte specifieke richtlijnen vanuit de EU, die aangeven dat de Nederlandse RDW geen controle (meer) mag uitoefenen op allerlei technische aspecten van een auto die uit een EU land wordt ingevoerd. De RDW accepteert echter al jaren die richtlijnen niet. Hier is Nederland even niet het braafste jongetje uit de EU!

Je ziet dat de Nederlandse RDW nog steeds vindt dat zij de – gehele auto – aan een onderzoek mogen onderwerpen als zij dat nodig achten.

Daar sta je dan met een net gekochte glimmende Belgische oldtimer en de RDW laat haar eigen regels er toch op los en vindt uiteraard iets.

Vaak hoor je de eigenaar aangeven dat een medewerker van de RDW de auto ‘te mooi’ vond, of te ‘smerig’ en dan de hele auto gaat controleren en dan wordt er uieraard in een auto van 60 jaar oud iets gevonden.

In dit geval is de oorspronkelijke Belgische eigenaar door de RDW-advocaat aangesproken en die heeft uiteindelijk de auto maar teruggenomen.

De Ford Mustang cabrio rijdt uiteraard nog gewoon in België rond…

U bent geïnformeerd en gewaarschuwd!

Hein Dudink/Advocaat