ILT zet achtervolging in op tachograaf- fraudeurs

Iedere vrachtwagen heeft er een: een tachograaf. Dit apparaat legt de snelheid vast en geeft de inspectie informatie over de rij- en rusttijden van chauffeurs. Met die tachografen wordt gefraudeerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) probeert tachograaffraudeurs een stap voor te zijn. Inspecteurs Edwin Schoonus, Bert van Voorthuizen en Martijn Klaassen vertellen hoe de ILT dat doet.
Als een chauffeur zich niet aan de verplichte rij- en rusttijden houdt, kan hij meer vrachten vervoeren. Bovendien rijdt de vrachtwagen duizenden ongeregistreerde kilometers. Zo kan de truck langer doorrijden dan het onderhoudscontract voorschrijft. Ook dat scheelt de vrachtwageneigenaar een hoop geld. Door de jaren heen zijn de manieren om de tachograaf in vrachtwagens te manipuleren steeds geavanceerder geworden. Er wordt gesjoemeld met magneten en zelfs met een usb-stick die de software van het apparaat aanpast.

Kleine moeite, groot gevaar:

Klik hier om verder te lezen.

Bron: Bericht ToeZine 20 oktober 2020. Dit is een bericht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid [CCV].